Traim intr-o lume in care ambalajul face diferenta. Acesta ne influenteaza in luarea deciziilor, constient sau inconstient. Reprezinta, in mare masura, expresia culturii guvernata de consumator.

De la o necessitate, acesta a devenit o forma de expresie, o forma a culturii si a artei.

Astazi, ambalajul este mai mult decat “un invelis care protejeaza”. Acesta are rolul de a « convinge » clientul in a alege sau nu un anumit produs.

 

Problema ambalarii a fost pusa cu mii de ani in urma, iar in prezent, companiile sunt tot mai preocupare de marketing si promovare, modul de ambalare fiind vazut ca avand un rol decisiv in succesul vanzarilor.

 

Ambalajul face ca produsul sa se faca remarcat pe raft sau sa ramana un anonim. El e interfata dintre produs si client, o cale de comunicare, prima imagine, asemeni unui interviu, cand guverneaza puterea de convingere.

 

Pentru a intelege conceptul complex de « ambalaj », se face necesara cunoasterea catorva aspecte din istoria acestuia.

Aceasta incepe in urma cu aproximativ 20 000 de ani, odata cu necesitatea depozitarii hranei. Oamenii se serveau in acest sens de materiale naturale : lemn, piatra, frunze, piei sau organe de animale, pe care le prelucrau manual pentru a proteja cat mai bine alimentele. Astfel, ambalajul avea strict rol practic.

Mai tarziu, oamenii au inceput sa faca tesaturi din plante si cosuri din nuiele, ce serveau de asemenea ca mod de depozitarea a hranei.

Descoperirea metalelor si a prelucrarii lor a dus la crearea de recipiente ce serveau mai bine pentru depozitare.

Lemnul, ceramica, sticla au jucat un rol important in producerea de ambalaje, de-a lungul antichitatii si a Evului Mediu.

In urma cu aproximativ 2000 de ani, prin descoperirea celulozei, s-a revolutionat metoda de producere a ambalajelor, care a dainuit si continua, cu toate ca la inceputuri, aspectul era foarte diferit de ceea ce avem astazi.

Inventarea cutiei din carton, a conservelor din metal, a borcanelor de sticla, reprezinta expresia modernitatii, cand ambalajul a depasit bariera practica.

Hartia si cartonul sunt folosite in forma lor de astazi de aproximativ 2 secole. Alaturi de plastic, acestea au castigat cel mai mare sector al packaging-ului.

Putem spune ca evolutia ambalajului este legata de evolutia culturii, iar ambalajul este un semn al culturii.

Odata cu evolutia ambalajului modern, s-a simtit un aspect extrem de important astazi : design-ul. Astazi, ambalajul nu mai are doar un rol practic, cat mai degraba unul simbolic.

Design-ul de ambalaj a devenit esential in strategia companiilor cu privire la promovare si vanzare.

Astfel, putem spune ca ambalajul este si o expresie a artei.

 

Vazand evolutia tumultuoasa a ambalajului, suntem indreptatiti sa ne punem intrebarea : oare ce va urma ?